از عظمت آسمانی تاجمحل تا کندهکاریهای پیچیده معابد خاجوراهو، ریشههای معماری هند شاهدی بر حضور قرنها تاریخ و درخشش فرهنگی است. هر بنای تاریخی، شاهکاری جاودانه است که حکایتهایی از امپراطوران و خدایان، عشق و تمدنی را زمزمه میکند که با جرأت، توانسته روی سنگ رویاپردازی کُنَد و آثاری غیر قابل حذف در جهان به جا بگذارد.
کانکالیتالا، واقع در بخش بولپور در ناحیه بیربِهوم در بنگال غربی، هند، شهری است که دارای اهمیت مذهبی و معنوی است. این یکی از 51 زیارتگاه شاکتی پیتا به حساب میآید که به عنوان یک زیارتگاه مقدس، به پرستش الهه شاکتی اختصاص یافته است.
معبد کانکالیتالا، واقع در ساحل رودخانه کوپای، اقامتگاه مقدس الهه کانکالی است. افسانهها حاکی از آن است که کمر (یا "کانکال" به زبان بنگالی) پارواتی در این مکان افتاده است و آن را به مقصدی قابل احترام برای زیارت افراد مذهبی تبدیل کرده! محیط آرام Kankalitala که توسط درختان Arjuna احاطه شده است، فضایی آرام برای تأمل و عبادت معنوی فراهم میکند. این شهر، همچنین میزبان سفری با مناظر شگفتانگیز است که در بخشی از هند، که شهر تنها نیمی از وجهه خود را به واقعیت بدل کرده است، با مزارع خیرهکننده و محیطهای روستاییاش بازدیدکنندگان را شگفتزده میکند.
استودیوی طراحی آبین، که توسط Abin Chaudhuri در سال 2005 تأسیس شد، یک دفتر معماری مستقر در کلکته است که به دلیل رویکرد نوآورانه و پایدار خود در طراحی شناخته شده است. این استودیو در تلاش برای ایجاد "فضاهای بیوفیلیک یا زیستپذیر" به ویژگیهای متغیر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیطی پاسخ دهند.
استودیو طراحی آبین در طول سالها در پروژههای مختلفی از جمله معماری مسکونی، آموزشی، فرهنگی و تجاری و همچنین طراحی منظر و طراحی داخلی مشارکت داشته است. آثار این استودیو توسط مؤسساتی مانند موزه هنرهای مُدرن (MoMA) به دلیل پروژههای شهرسازی تاکتیکی آن شناخته شده است.
بهعنوان یک ایدئولوژی اصلی، استودیوی طراحی آبین راهحلهای زمینه گرا را برای پایدارساختن هر یک از پروژههای خود تا حد امکان ترکیب میکنند. به دست آوردن سرنخ از آثار تاریخی و استفاده از روشهای بومی آنها برای ایجاد پایداری به روشی مُدرن، روح فلسفه طراحی آنهاست.
ارتباط بین سایت شهر KANKALITALA و معمار، در مدرسه شبانهروزی کسب و کار Bandhan به نوعی روایتی از علاقهمندی در هم تنیده شدهای است که نشان میدهد بین آسمان و آب، "ماده" وجود دارد و این ماده، همان زمین است! معماری از چشمانداز این زمین وام گرفته است تا زمینهای را که در آن قرار دارد، به نمایش بگذارد.
در مدرسه شبانهروزی کسب و کار Bandhan که در سال 2023 طراحی و اجرا شد، به جای آنکه اثر از زمینه متمایز شود، چارچوبی برای تأکید بر مناظر طبیعی ایجاد کرده است. فُرم کلی بنا به صورت مجموعهای از تودهها و حفرههایی است که از دل تپهها جدا شدهاند. به همین دلیل مدرسه شبانهروزی کسب و کار Bandhan نمونه مسقلی از اجرای اصول معماری زمینه گرا است.
(اگر هنوز در تشخیص بناهای زمینه گرا با مشکل روبهرو میشوید، ابتدا مقاله "همه چیز در مورد زمینه گرایی در معماری" را مطالعه کنید.)
محوطه مدرسه شبانهروزی کسب و کار Bandhan تقلیدی از یک پیادهروی پُر پیچ و خم در جنگل است، اما تهویه طبیعی به صورت متقاطع را نیز تضمین میکند. سایه درختان و مات بودن نماهای جنوب غربی، جذب گرما را کاهش داده و نیاز به تهویه مطبوع مکانیکی را از بین میبرد. در حقیقت ارتفاعهای متفاوت بامهای سبز با ایجاد سطوح و سلسلهمراتبهای مختلف در نمای فیزیکی آن، محوطه دانشگاه را شکل میدهند.
اجرای مدرسه شبانهروزی کسب و کار Bandhan ساخت و ساز محلی با آجر سوخته را توسط الگوهای نما که در خود آجرکاری ادغام شدهاند، به نمایش میگذارد. نماهای وسیعی که با خطوط مشخص و فُرمهای براق ایجاد شدهاند، به نوعی بومهای نقاشیای هستند برای نمایش تعداد زیادی از بافتهای روستایی و تکنیکهای محلی ساخت و ساز که در اجرای نماهای ساختمان با پرداختهای دستساز ارائه میشوند.
استودیوی طراحی آبین معتقد است که معماری زمانی معنادار میشود که حوزه نفوذ خود را فراتر از موجودیت فیزیکی خود گسترش دهد. در آن صورت است که نه تنها محیط اطراف، بلکه زندگی کاربران خود را نیز دگرگون میکند و به نمادی از سخاوت تبدیل میشود. آنها خواستار گفتگو با مقامات محلی بودند تا آنها را تشویق کنند که فعالانه در شکلدادن به محیط زیست و زندگی روزمره جامعه مشارکت داشته باشند.
زمینه گرایی استودیوی آبین به میراث، فرهنگ و سنتهای جامعه احترام میگذارد. در سایه آن، صنعتگران مهارتهای خود را برای ایجاد فضایی با چندین کاربرد به کار میبرند. توانمندسازی و تشویق صنعت محلی از این طریق، امکان فرآیندی شفاف و فراگیر را فراهم میکند، جایی که مقیاس دستهای انسان در سراسر آن احساس میشود و اثر معماری به نوعی دارای پوستی انسانی میشود!
در این اثر تلاش شده است تا به دوستداران هنر و معماری یادآوری شود که تبدیل یک فضا از طریق زمینه انسانی آن یعنی یک سیستم سودمند مشترک متشکل از سهامداران که نه تنها به انعطافپذیری در عملکرد و تعامل کمک میکند بلکه یک رابطه عمیق با بافت فیزیکی آن بنا برقرار میکند.
نکته شایان توجه در این اثر این است که مدرسه شبانهروزی کسب و کار Bandhan یک موسسه آموزشی مستقل نیست، بلکه جزئی از یک پروژه توسعهبخش وسیعتر است که شامل سایر ساختمانها و امکانات مرتبط با بانک Bandhan است.
پردیس بانک Bandhan در کَلکَته از چندین ساختمان و فضای به هم پیوسته تشکیل شده است که اهداف بخشهای مختلفی مانند دفتر مرکزی بانک، توسعه فضای مسکونی برای کارمندان بانک، یک مجموعه ورزشی و مدرسه شبانهروزی کسب و کار Bandhan را پیش میبرد!
Source: Archdaily