خانه آجری از واژگان مُدرن برای برقراری ارتباط با خانههای روستایی اطراف استفاده کرده و از فضای معماری کلاسیک سنتی بهره میبرد و در نهایت از قلب آن، ترکیبی حیرتانگیز بیرون میکشد. استفاده از آجر قرمز به عنوان ماده اصلی ساختمان، هنر و خِرَد سنت را در بر میگیرد و فضای بنا را واقعیتر و خالصتر نشان میدهد. تمام این مشخصه ها، ترکیب خوشآهنگ معماری زمینه گرا را به ذهن میآورند.
فضای کل خانه آجری بر اساس اسکلت دو حیاط طراحی شده و حجمهای مختلف حیاط با جداسازی و کشیدن در فضای کوچه، امتداد مییابند که در نتیجه باعث به وجود آمدن مسیرهای متعدد شده است. استاد باغ توری (باغ چینی که با ترکیب هنر، طبیعت و معماری، شاهکارهای متافیزیکی منحصر به فرد خلق میکند)، منبع الهام برای بهبود فضای حیاط است.
اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، آشپزخانه و سایر اتاقهای عمومی، مانند بسیاری از بناهای زمینه گرا در اطراف حیاط چیده شدهاند. بنای کوچک ضلع شمالی با فرورفتگی خود، دو حیاط کوچک را تشکیل میدهد که به طور موثر مشکل حریم خصوصی را حل کرده و سنگینی ساختمان کوچک بر حیاط را از بین میبرد. نیم آلاچیق ساخته شده با آجر قرمز نیز مربع فضای حیاط را میشکند. در فصل مشترک حیاط اول و دوم، ایوانها گسترش مییابند و به سمت جلو، بیرون میزنند و دید بصری حیاط را افزایش میدهند.
طرح ماندالا یا دوایر کیهاننما، به عنوان مفهوم طراحی در منظر زمینی حیاط پذیرفته شده است. یک جوی آب، سنگریزهها را احاطه کرده و مانند یک نهر طبیعی در سایت، میدرخشد. در اطراف زمین ایوان و در کنار نهر آب، مرز بصری پنهانی وجود دارد و حضور نیلوفر آبی برای افزودن اندکی حس شاعرانه به حیاط! معماری زمینه گرا در چین عموما از نمادهای فرهنگی بدین شکل هنرمندانه بهره میجوید.
اتاق نشیمن، اتاق ناهارخوری و اتاق نشیمن گروهی، چیدمانی زیگزاگی دارند، درست مانند قسمتی از قصرهای امپراتوری مینگ و کینگ! تصاویر را با دقت تماشا کنید. امیدواریم پروژه خانه آجری قابل تکرار باشد و تا حدودی بتواند شهرنشینی بیرویه و ساخت و سازهای مبتذل روستایی را اصلاح کند! ( اگر به دنبال تعاریف بیشتری از این شاخه از معماری هستید، از شما دعوت میکنیم ابتدا مقاله صفر تا صد معماری زمینه گرا را مطالعه بفرمایید.)